Ολα ξεκινησαν με το Νομοθετικο Διαταγμα της 23/9/1930 που οριζε την "Διευθυνσιν Πολιτικης Αεροποριας", η αλλιως ΔΠΑ, τον προδρομο της σημερινης ΥΠΑ και ειχε 4 τμηματα. Ταυτοχρονα ηταν η επισημη στιγμη γεννησης της πολιτικης αεροποριας στην Ελλαδα. Τον Ιουλιο του 1930 ειχε βεβαια ιδρυθει η ομορυθμη αεροπορικη εταιρεια με την ονομασια "Ελληνικη Αεροπορικη Εταιρεια Ικαρος ΟΕ", αλλα τα σχεδια ειχαν μεινει σχεδια. Στις 24.12.1930 ιδρυθηκε η Ε.Ε.Ε.Σ. Α.Ε. (Ελληνικη Εταιρεια Εναεριων Συγκοινωνιων Α.Ε.). Το κεφαλαιο της εταιρειας ηταν 28.500.000 δραχμες, μοιρασμενο σε 19.000 μετοχες των 1500 δραχμων η μια. Αξιοσημειωτο επισης το γεγονος οτι μετοχοι της εταιρειας ηταν μονο νομικα προσωπα (εταιρειες) και ουτε ενα φυσικο. Ιδρυτές της ήταν η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας (10.567 μετοχές), το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (5.553 μετοχές) ο «Σιδηρόδρομος Θεσσαλίας» (2.100 μετοχές), η Ανώνυμη Εταιρεία «Προμηθεύς» (710 μετοχές) και η ομόρρυθμος εταιρεία «Ίκαρος» 70 (μετοχές). Στην Ε.Ε.Ε.Σ. με το Ν. 4809/1930 παραχωρηθηκε το προνομιο της αποκλειστικης εκμεταλλευσης για 15 χρονια των γραμμων (ως το 1946), χιλιομετρικη επιχορηγηση αναθεωρουμενη ανα τετραετια (την πρώτη τετραετία ήταν 47,44 δρχ.), την υποχρεωση του κρατους να καταβαλει τα αναγκαια ποσα για την ανανεωση του μηχανολογικου εξοπλισμου της Εταιρειας και συνακολουθα κρατικο ελεγχο στα οικονομικα της. Το 1936 υπογράφηκε συμφωνία για την αντιπροσώπευση της Λουφτχάνσα στην Ελλάδα και το 1937 επιτράπηκε η διέλευση των αεροσκαφών της μέσω Αθήνας με προορισμό τη Ρόδο και τη Μ. Ανατολή. Φαίνεται ότι ήταν η μόνη τέτοια συμφωνία που υπογράφηκε με ξένη εταιρεία καθώς υπήρχε κώλυμα με το προνόμιο της Ε.Ε.Ε.Σ. Η συμφωνία αυτή συνδέθηκε με ευνοϊκούς όρους πώλησης των Ju 52. Το ιδιο ετος επηλθαν αλλαγες στο ιδιοκτησιακο και διοικητικο καθεστως της Εταιρειας. Τον Ιανουαριο εξαγοραστηκε το 51% των μετοχων απο το Μετοχικο Ταμειο Στρατου.
Στις υποχρεωσεις του κρατους ηταν η κατασκευη αεροδρομιων.
Την περίοδο 1932-1939 η Εταιρεία εκτελούσε δρομολόγια στις γραμμές Αθηνών - Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκης - Δράμας, και Αθηνών - Αγρινίου -Ιωαννίνων. Από το 1939 με την αγορά των Ju 52 προστέθηκε το δρομολόγιο Αθήνας - Ηρακλείου και παράλληλα δρομολογήθηκε λεωφορείο από τη Δράμα προς την Καβάλα. Η επέκταση δρομολογίων προς Κέρκυρα και Αλεξάνδρεια τελικά δεν πραγματοποιήθηκε. Η εξέλιξη της Εταιρείας την περίοδο αυτή ήταν σημαντική και τα έσοδα από μεταφορά επιβατών και ταχυδρομείου ανήλθαν από 4.000.000 (το 1932) δρχ. περίπου σε 16.500.000 δρχ. περίπου. Παράλληλα η εταιρεία ανέλαβε την αντιπροσώπευση στην Ελλάδα της γερμανικής Lufthansa, της πολωνικής LOT, της αυστριακής ÖLAG και της ρουμανικής LARES.
Η βαση της Ε.Ε.Ε.Σ. στην Αθηνα ηταν το αεροδρομιο του Τατοιου, στην Θεσσαλονικη το αεροδρομιο του ΣΕΔΕΣ, στα Ιωανινα το αεροδρομιο του Κατσικα.


Σημεια - οροσημα στην ιστορια της εταιρειας (επιλογη)
  • 05.06.1930: Σύμβαση εταιρείας «ΙΚΑΡΟΣ ΟΕ» – Δημοσίου.
  • 08.07.1930: Νόμος 4809 που κυρώνει τη σύμβαση της 5/6/1930.
  • 24.12.1930: Σύσταση της Ε.Ε.Ε.Σ. (το καταστατικό δημοσιεύεται στις 28/12/1930).
  • Τον Ιουνιο του 1931 παραλαμβανει 4 Junkers G.24 he. Οι πτησεις της εταιρειας αρχισαν στις 10 Ιουλιου 1931. Το SX-ACA "Αθηναι" ηταν το πρωτο εμπορικο αεροσκαφος που πηρε ποτε ελληνικο νηολογιο.
  • 26.05.1934 προστιθεται το σκελος Θεσσαλονικη-Δραμα.
  • 20.01.1936: Τροποποίηση του νόμου 4809 και εξαγορά του 51% των μετοχών από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού.
  • 21.12.1937: Σύμβαση Ε.Ε.Ε.Σ. – Δημοσίου. Το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να αγοράσει τρία Ju 52 στην τιμή των 30.629.616 δρχ. και να τα παραχωρήσει στην Εταιρεία και παραιτείται από το ποσοστό του επί των κερδών. Ως αντάλλαγμα η τελευταία παραιτείται από άλλες απαιτήσεις από το Δημόσιο σχετικά με την αντικατάσταση υλικού της μέχρι το 1946, με εξαίρεση την αγορά νέων κινητήρων προς αντικατάσταση των παλαιών. Συμφωνείται επιχορήγηση 16.311.000 δρχ. κάθε χρόνο και οικονομικός έλεγχος στο τέλος της σύμβασης. Η Εταιρεία υποχρεώνεται να επεκτείνει τις γραμμές της σε Ηράκλειο, Κέρκυρα και Αλεξάνδρεια. Τέλος συμφωνείται να παραμείνει σταθερή η χιλιομετρική επιχορήγηση μέχρι το 1946 σε 36.33 δρχ. (από 47.44).
  • 21.12.1937 παραγγελθηκαν 3 Junkers Ju52-3/m, με το πρωτο να φτανει στις 28 Ιουνιου 1938 στο Τατοι, μετα την παραδοση τους στο Tempelhof του Βερολινου.
  • 10.07.1941: Nόμος 104/41: Το Ελληνικό Δημόσιο αγοράζει από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού την πλειοψηφία των μετοχών της Εταιρείας (9.690) έναντι 14.535.000 δρχ. και ακολούθως το πωλεί στη Λουφτχάνσα.
  • 18.03.1943: Νόμος 191/1943: Κύρωση συμβάσεων:
    Α) Ελληνικής Κυβέρνησης και Ε.Ε.Ε.Σ. Προβλέπεται η οικονομική ενίσχυση της Εταιρείας από το κράτος, ορίζεται κρατικός ελεγκτής και η Εταιρεία υποχρεώνεται να περιορίσει τον αριθμό του προσωπικού της.
    Β) Ελληνικής Κυβέρνησης και Λουφτχάνσα. Σε αντάλλαγμα της αγοράς από την κυβέρνηση της πλειοψηφίας των μετοχών για λογαριασμό της Λουφτχάνσα (ν. 104/1941) η τελευταία αναλαμβάνει την υποχρέωση να παραδώσει στο Δημόσιο ένα καινούργιο Ju52. Το Δημόσιο υποχρεώνεται να εκχωρήσει την απαίτησή του επί του αεροσκάφους στην Ε.Ε.Ε.Σ. ευθύς μόλις αυτή καταβάλει το ποσό των 14.535.000 εκ. δρχ.
  • 1946 Διαλυση της εταιρειας


Η αρχη του τελους.


Η επιθεση της Ιταλιας στην Ηπειρο σημανε, με βαση το αρθρο 5 του Ν.4809, την υπαγωγη των αεροπλανων της Ε.Ε.Ε.Σ. στη δικαιοδοσια της Αεροποριας. Τυπικα η «μεταφορα» εγινε με το υπ' αριθμον Πρωτοκολλου Απορρητο 4993, της 2/11/1940, που ειχε εκδωσει το Γενικο Επιτελειο Αεροποριας.



Τον Απριλιο του 1941, με την επιθεση των Γερμανων, και ενω κανεις δεν ειχε προνοησει την απομακρυνση των αεροσκαφων απο το Τατοι, τα αεροσκαφη περιερχονται στην κατοχη των κατακτητων. Τα Junkers G.24 he ενταχθηκαν στην Deutsche Lufthansa ενω τα Junkers Ju52-3/m στην Luftwaffe. Υψηλα ισταμενο μελος της εταιρειας θα κατηγορηθει μετα τον πολεμο απο μεριδα τυπου για συνεργασια με τον κατακτητη (μαλλον ομως κυριως λογω των αριστων σχεσεων της εταιρειας με τους Γερμανους πριν απο το ξεσπασμα του πολεμου), μιας και τα Junkers Ju52/3m χρησιμοποιηθηκαν απο την Luftwaffe κατα τη διαρκεια της μαχης της Κρητης, ενω κατα τη διαρκεια της κατοχης ειχε προσλαβει προσωπικο για διαφορες τεχνικες εργασιες στα αεροσκαφη των Γερμανων στο Τατοι. Μετά την κατοχή η Εταιρεία υπολειτουργούσε και τα κύρια θέματα που απασχολούσαν τη διοίκηση ήταν οι προσλήψεις και απολύσεις προσωπικού και η παροχή πληροφοριών στις αρχές για τις σχέσεις προσωπικού και αρχών Κατοχής. Το 1946 η Εταιρεία διαλύθηκε.


Η Ε.Ε.Ε.Σ. ειχε στον στολο της συνολικα 7 αεροσκαφη, ενω για καποιο διαστημα ειχε μισθωμενο συμπληρωματικα ενα Junkers Ju52 απο την Deutsche Lufthansa, κυριως για ταχυδρομικες μεταφορες.
  • SX-ACA JUNKERS G.24 he "ΑΘΗΝΑΙ" Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACB JUNKERS G.24 he "ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ" Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACD JUNKERS G.24 he "ΙΟΑΝΝΙΝΑ" Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACE JUNKERS G.24 he "ΠΑΤΡΑΙ" Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACF JUNKERS Ju52/3m Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACH JUNKERS Ju52/3m Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACI JUNKERS Ju52/3m Μεταφορα στην ΕΒΑ 02.11.40, καταληψη απο τους Γερμανους στις 27.04.41
  • SX-ACX JUNKERS Ju52B Δεν παραδοθηκε ποτε, λογω εναερξης του πολεμου

πηγη: διαφορες

Εαν καποιος αναγνωστης εχει επιπλεον, ή διορθωτικες πληροφοριες, παρακαλειται να επικοινωνησει μαζι μου! Ευχαριστω!
Hi there!

Blog Archive