Ο Στεφανος Ζωτος το 1935, ιδρυει την ομορρυθμο εταιρεια TAE η οποια ειχε ως αντικείμενο την εκπαίδευση ιδιωτών χειριστών και την εκτελεση δρομολογιων μεταφορας φορτιου ή επιβατων εκτος του δικτυου της Ε.Ε.Ε.Σ. Η Ε.Ε.Ε.Σ. (Ελληνικη Εταιρεια Εναεριων Συγκοινωνιων Α.Ε.) είχε το αποκλειστικό προνόμιο να εκτελεί τακτικές πτήσεις ανάμεσα στις περισσότερες πόλεις που διέθεταν αεροδρόμιο. H λειτουργία της εταιρίας αυτής όπως και της Ε.Ε.Ε.Σ. διακόπηκε με την έναρξη του ελληνο-ιταλικού πολέμου τον Οκτώβριο του 1940, ενώ όλα τα αεροσκάφη της καταστράφηκαν.

Με τη λήξη του δεύτερου μεγάλου πολέμου ο Στεφανος Ζωτος ιδρύει την T.A.E. A.E. στεγάζοντας το πρώτο γραφείο της εταιρίας στο σπίτι του. Πριν αρχίσει την εκτέλεση πτήσεων η T.A.E. προσλαμβάνει τα πρώτα στελέχη του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού της. H πρώτη άδεια εκμετάλλευσης εκδίδεται στις 2 Σεπτεμβρίου του 1946 και έχει διάρκεια λίγων μόλις ημερών, τη στιγμή που οι προετοιμασίες για το προκαταρκτικό αυτό «στήσιμο» της εταιρίας χρειάστηκαν ολόκληρους μήνες σκληρής δουλειάς. To αρχικό κεφάλαιο ήταν £ 100.000, ενώ συμμετείχαν αμερικάνοι και βρεττανοί, αθροιστικά στη μειοψηφία, αλλα μεταξύ τους με ίσα ποσοστά. Λίγο αργότερα ο κ. Ζώτος καταφέρνει να αποσπάσει δάνειο απο την TWA (με τον πρόεδρο της οποίας διατηρουσε από την εποχή του Β παγκοσμίου πολέμου άριστες σχέσεις) στο ύψος των £ 450.000.


Στις 12 Σεπτεμβρίουτου 1948, ενώ το SX-BAH με 21 επιβάτες πετούσε πάνω από την Εύβοια με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, τρεις άνδρες εισήλθαν στο θάλαμο διακυβέρνησης τραυματίζοντας τον ασυρματιστή. Στη συνέχεια με την απειλή μαχαιριού ζήτησαν από τους δύο χειριστές να πετάξουν προς τα γιουγκοσλαβικά σύνορα και να προσγειώσουν το DC-3. O κυβερνήτης Ηγουμενάκης Αθανάσιος προσπάθησε να παραπλανήσει τους αεροπειρατές χωρίς όμως αποτέλεσμα και έτσι ακολουθώντας το ποτάμι του Αξιού κατόρθωσε να προσγειώσει τελικά το αεροπλάνο σε μία λωρίδα γης στην τοποθεσία Burga, 60 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά των Σκοπίων. Μετά την αποβίβαση των αεροπειρατών (έξι συνολικά) οι χειριστές κατόρθωσαν να απογειώσουν το DC-3 και να φτάσουν στη Θεσσαλονίκη 4 ώρες και 27 λεπτά μετά την αναχώρηση από την Αθήνα. Ήταν η πρώτη αεροπειρατεία που εκδηλώθηκε σε αεροσκάφος Ελληνικής αεροπορικής εταιρίας (αλλα και η πρωτη καταγεγραμμενη παγκοσμιως) χωρις ευτυχώς να έχει δυσάρεστη κατάληξη. Στο μεταξυ, ο εμφυλιος αρχισε να αφηνει τα σημαδια του στον αεροπορικο τομεα απο το 1950, εστω και εμμεσα, μιας και το οδικο δικτυο απο το 1950 και μετα ειχε αρχισει να αποκαθισταται γρηγορα, με αποτελεσμα να πεσει ραγδαια η επιβατικη κινηση απο την χρονια αυτη. Παρ όλα αυτά, στις 27 Απριλίου 1952 η εταιρεία προσέθεσε τα δρομολόγια Αθήνα-Μόναχο-Φρανκφούρτη μέσω Βελιγραδίου, 2 φορές την εβδομάδα. Την εποχή εκείνη μάλιστα εξυπηρετούσε προορισμούς στην Τουρκία, Κύπρο, Ισραήλ, Αίγυπτο, Ιταλία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο.


Επιβατική κίνηση 1946-1950
1946 - 11.000 (με πληρωμενο εισιτηριο, συνολικα περιπου 32000)
1947 - 67.566 επιβάτες, 2158 τόνοι εμπορεύματα
1948 - 186.800 επιβάτες, 4780 τόνοι εμπορεύματα
1949 - 324.000 (Τ.Α.Ε. - ΕΛΛ.Α.Σ.)
1950 - 207.000 (T.A.E., ΕΛΛ.Α.Σ. και A.M.E., τα ακριβη στοιχεια για την Τ.Α.Ε. στον πίνακα κάτω για τα έτη 1955 και 1956)

Η αντίστροφη μέτρηση

Το 1951 πραγματοποιήθηκε η «συγχώνευση» των T.A.E., ΕΛΛ.Α.Σ. και A.M.E. (Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος) και το ονομα μετετραπη σε: ΕΘΝΙΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ - ΤΑΕ. Απο το 1954 και μετα, λογω του οτι νωριτερα το κρατος απετυχε να διαθεσει και να επενδυσει τα κονδυλια του σχεδιου Marshall (συνολικα US$ 2.480.000), τα οικονομικα της εταιρειας χειροτερεψαν τραγικα. Τον Ιανουάριο του 1953 το μοναδικό DC-4 της εταιρίας ακινητοποιείται στο Schipol του Αμστερνταμ λόγω μη καταβληθέντων χρεών προς την εταιρία πετρελαιοειδών Shell και δεν επέστρεψε στην Αθήνα παρά μετά από τρεις περίπου μήνες στις 21 Απριλίου του 1953. Στις πτησεις προς Λονδινο οι ιπταμενοι μηχανικοί ήταν εφοδιασμένοι με κουπόνια αγοράς καυσίμου καθώς η πίστωση προς την εταιρία είχε διακοπεί για αρκετό καιρό. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, όταν τα πληρώματα κατάκοπα έφταναν στο Λονδίνο μετά από 12 περίπου ώρες καθαρης πτήσης δεν έβρισκαν ξενοδοχείο να διανυκτερεύσουν καθώς δεν τους δεχόταν σχεδόν κανένα. Το 1955 η εταιρία υπό νέα διοίκηση (εκκαθαριστική επιτροπή στην ουσια) επανασχεδιάζει τις δραστηριότητες της, ενω καποιες προσπαθειες για πουλημα δια του πλειστηριασμου δεν απεδωσαν και ετσι η εταιρεια κατοχυρωθηκε στο Ελληνικο Δημοσιο, το οποίο με τη σειρά του προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση του προνομίου εκμετάλλευσης των αερομεταφορών στη χώρα μας. Η εταιρεια τελικα εμεινε σε ελληνικα χερια, αφου το κρατος την πουλησε τον Αριστοτελη Ωναση στις 30 Ιουλίου του 1956 - ηταν η στιγμη της "συλληψης" της Ολυμπιακης Αεροποριας, με ημερομηνια "γεννησης" της την 6η Απριλου 1957.

Στόλος

Τα πρώτα αεροπλάνα της Τ.Α.Ε. ήταν ένα DeHavilland DH87 Hornet Moth, (SX-AAΕ) και ένα DeHavilland DH82B Hornet Moth, (SΧ-ΑΑI). Αργοτερα προστεθηκαν ενα Fairchild UC-61K Argus III (SX-AAJ), ενα DeHavilland DH.82A Tiger Moth (SX-AAK), συνολικα 18 Douglas DC-3 διαφορετικων εκδοσεων (πρωην στρατιωτικα αεροσκαφη που μετετραπησαν και πηραν πολιτικο χαρακτηρισμο), 1 Douglas DC-4 (SX-DAC, ιδια περιπτωση με τα DC-3) και ενα Consolidated 32-3 Lberator II (SX-DAA), απο την συγγχωνευση με την ΕΛΛ.Α.Σ. (ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι).

Η εταιρεια εχασε στην ιστορια της 3 αεροσκαφη σε ατυχηματα.


  • SX-AAE DE HAVILLAND DH.60G MOTH
  • SX-AAI DE HAVILLAND DH.87B HORNET MOTH
  • SX-AAJ FAIRCHILD UC-61K ARGUS III
  • SX-AAK DE HAVILLAND DH.82A TIGER MOTH
  • SX-BAA DOUGLAS C-47A-15-DK (DC-3)
  • SX-BAB DOUGLAS C-47A-65-DL (DC-3) [crashed 03.09.47, fatalities 3/8]
  • SX-BAC DOUGLAS C-47A-70-DL (DC-3)
  • SX-BAD DOUGLAS C-47A-30-DL SKYTRAIN (DC-3)
  • SX-BAE DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
  • SX-BAF DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3) [crashed 23.04.49 fatalities 0/23]
  • SX-BAG DOUGLAS C-47B-20-DK (DC-3)
  • SX-BAH DOUGLAS C-47B-15-DK SKYTRAIN (DC-3)
  • SX-BAI DOUGLAS C-47A-1-DK (DC-3) [crashed 06.06.49, fatalities: 22/22]
  • SX-BAK DOUGLAS C-47B-5-DK (DC-3)
  • SX-BAL DOUGLAS C-47B-5-DK (DC-3)
  • SX-BAM DOUGLAS C-47A-90-DL SKYTRAIN (DC-3)
  • SX-BAN DOUGLAS C-47A-1-DL SKYTRAIN (DC-3)
  • SX-BBA DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
  • SX-BBB DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
  • SX-BBC DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
  • SX-BBD DOUGLAS C-47A-20DK (DC-3)
  • SX-BBF DOUGLAS C-53-DO SKYTROOPER (DC-3)
  • SX-DAA CONSOLIDATED 32-3 LIBERATOR II
  • SX-DAC DOUGLAS C-54E-15-DO SKYMASTER (DC-4)









T.A.E.
Στοιχεία
Έως 31 Δεκ. 1955
Έως 31 Δεκ. 1956
Επιβάτες
144.291
179.888
Εμπόρευμα (τόνοι)
2.712
2.531
Ταχυδρομείο (τόνοι)
261
233,7
Διαδρομές (χμ)
5.916.377
6.916.694
Προσωπικό
815
850

πηγες: μ.α. Η. Νταλουμης


Εαν καποιος αναγνωστης εχει επιπλεον, ή διορθωτικες πληροφοριες, παρακαλειται να επικοινωνησει μαζι μου! Ευχαριστω!
Hi there!

Blog Archive